onsdag den 27. januar 2016

Croquis tegning

Croquis stammer fra det franske sprog, og betyder skitse på dansk. 

Croquis er en helt speciel tegnestil. Når man tegner croquis tegninger skitserer man et givende motiv (oftest levende modeller) på få minutter. Modellen indtager en poistur mens tegneren laver sin croquis af modellen. Få minutter efter skifter modellen positur, og en ny croquis tegnes. Disse korte intervaller mellem tegningerne betyder, at modellen kun skal optræde i hver positur i kort tid. Tegneren tvinges derfor til at fokusere på de essentielle dele af hver positur, og ikke de små detaljer, da der simpelhen ikke er tid til det. I de fleste tilfælde er croquis tegninger af nøgne mennesker, men dette er dog ikke et krav. 

Her er et eksempel på en croquis tegning:





Vores øvelse gik ud på, at 3 elever hver trak en seddel, hvor der enten stod en følelse eller en sportsgren. De resterende elever sad i en rundkreds udenom de tre croquis modeller, som prøvede at genskabe deres følelse eller sportsgren. Os tegnere havde 30 sekunder til at tegne omridset af en af modellerne. Dernæst fik vi yderligere 30 sekunder til at tegne folderne i deres tøj, og tilsidst fik vi endnu 30 sekunder til at tegne de faldende skygger på modellerne. I alt havde vi altså 1,5 minutter til at tegne en skitse af vores valgte model. 

Her er resultaterne af mine tegninger:








Jeg har ikke blot en favorit ud af disse syv forskellige tegninger, men faktisk to favoritter. Jeg kan rigtig godt lide den midterste skitse på det nederste billede. Jeg har benyttet mig af en effekt, hvor man "trækker snor" rundt omkring skitsen. Jeg har altså tegnet en masse cirkler omkring skitsen, som giver en mere 3D effekt, end blot en normal "flad" tegning. Dog kan jeg også rigtig godt lide den skitse, som er tegnet til højre fra den overnævnte skitse. Jeg synes at skyggerne ligger rigtig godt og realistisk på denne skitse. Der er også en hvis dynamitet i skitsen, som jeg rigtig godt kan lide.

Alt i alt synes jeg at det har været rigtig interesant at tegne de overstående croquis tegninger, da det var en helt ny og anderledes måde at kreere tegninger på, end hvad jeg er vant til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar