onsdag den 27. januar 2016

Automatik tegning

Automatik tegning er en helt unik form for kunst. Som barn har mange højst sandsynligt prøvet at tegnet en masse kruseduller på et papir, hvorefter man har farvelagt de forskellige felter med forskellige farver. Det er faktisk også det der er konceptet med automatik tegning. For at tegne automatik tegning lukker man øjnene, hvorefter man lader blyanten tegne en masse kruseduller på et papir eller lærred. Når man føler at man har tegnet nok kruseduller, så åbner man øjnene, for at se hvad man har fået kreeret. Dernæst gælder det om at farvelægge de forskellige felter med forskellige farver. Man kan sågar lede efter nogle "væsner" eller figurer, som man muligvis har fået tegnet mens man havde lukkede øjne.

Den danske kunstner Asger Jorn har benyttet sig meget af automatik tegning, og har faktisk tegnet en masse rigtig flotte og værdifulde mesterværker med denne metode.

Her er et eksempel på en af Asger Jorns automatik tegninger:



Vores opgave var fuldstændig ligesom overstående tekst. Vi lukkede øjnene for at tegne noget kruseduller, hvorefter vi malede de forskellige felter med forskellige farver + fandt og malede nogle fantasivæsner.

Her er min automatik tegning:


Jeg nåede desværre ikke at male hele min tegning færdig, men man skal sagtens stadigvæk få fornemmelsen af konceptet. Nogle af fleterne har jeg blot udfyldt med maling, hvor andre af felterne rent faktisk skal forestile et motiv. For at få min blå fiske lignende figur til at så mere frem har jeg malet med en orange farve bagved den. Blå og orange er hinanden komplementærfarver, og derfor får de hinanden til at stå mere frem.

Personligt synes jeg, at automatik tegning er en rigtig sjov form for kunst. Man behøves ikke at være ufattelig god til at tegne eller male, for at kunne kreere noget flot. Det kan jeg godt lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar